DIARI SEORANG GURU PRASEKOLAH

Perkongsian ilmu dan pengalaman mendidik kanak-kanak

Archive for the ‘Aktiviti guru’ Category

Seramai 80 orang Pembantu Pengurusan Murid dan beberapa orang Guru Prasekolah dari Daerah Kuala Selangor telah mengadakan lawatan ke kelas Prasekolah SK Lanchang di daerah Temerloh, Pahang. Ini juga merupakan aktiviti tahunan Pembantu Pengurusan Murid.

Kelas Prasekolah SK Lanchang telah dibuka pada tahun 2008 dan sehingga kini hanya mempunyai sebuah kelas sahaja. Terdiri daripada seorang guru dan seorang Pembantu Pengurusan Murid serta 25 orang murid prasekolah.

Kelas prasekolah ini mempunyai ruang pembelajaran pada bahagian hadapan dan ruang dapur dan tandas yang luas dan selesa. Ia juga mempunyai pelbagai jenis permainan di taman permainan. Berikut ialah sedikit sebanyak hasil lawatan yang ingin dikongsikan :

Taklimat dari Guru Prasekolah, Guru Besar dan PPD Prasekolah Daerah Kuala Selangor.

Penyampaian Cenderahati kepada Pihak Sekolah dan Guru Prasekolah SK Lanchang

Aktiviti seterusnya dan yang ditunggu-tunggu ialah melawat kelas Prasekolah SK Lanchang :

Di penghujung lawatan kami disajikan dengan jamuan makan yang menyelerakan

Tahniah kepada Prasekolah SK Lanchang !!!

Jutaaan terima kasih diucapkan kepada pihak Sekolah Kebangsaan Lanchang di atas kerjasama yang diberikan dalam menerima kunjungan kami…

SELAMAT MAJU JAYA !!!

Share/Save/Bookmark

Tags:

Pada 14 November 2011 (Isnin), guru-guru prasekolah Daerah Kuala Selangor seramai 80 orang telah mengadakan lawatan penanda aras ke Prasekolah SK RTB Bukit Changgang…aktiviti ini adalah aktiviti tahunan iaitu mengadakan lawatan penanda aras ke kelas prasekolah terpilih.

Prasekolah SK RTB Bukit Changgang telah mula dibuka pada tahun 2005 iaitu kelas Prasekolah Rajin. Kemudian dua buah kelas prasekolah dibuka pada tahun 2008 iaitu kelas Prasekolah Tekun dan Bijak. Dua buah kelas Prasekolah lagi akan dibuka pada tahun 2012 dan akan menjadikan jumlah keseluruhan adalah lima buah kelas Prasekolah.

Kelas Prasekolah Rajin terletak berhampiran dengan Dewan Terbuka sekolah manakala kelas Prasekolah Tekun dan Bijak mempunyai bangunan sendiri yang terletak mengadap padang sekolah. Kemudahan yang disediakan di kelas Prasekolah meliputi ruang pembelajaran, sebuah dapur, ruang makan, bilik air, stor serta taman permainan.

Murid Prasekolah terdiri daripada penduduk sekitar kawasan sekolah yang berumur 5 hingga 6 tahun. Tenaga pengajar di prasekolah merupakan guru opsyen Pendidikan Prasekolah dari Institut Pendidikan Guru Kementerian Pelajaran Malaysia. Manakala Pembantu Pengurusan Murid yang terlatih dan berpengalaman membantu guru dalam pengurusan PnP dan kelas telah diberikan kursus serta latihan dalam bidang tugas mereka.

Ketibaan kami disambut dengan mesra dan setiap guru akan diiringi dengan seorang murid prasekolah yang siap memakai pelbagai jenis pakaian yang cantik.

Murid-murid prasekolah bersiap sedia untuk membuat persembahan

Persembahan mantap dari murid-murid prasekolah setiap kelas

Kelas Prasekolah

Penyampaian Cenderahati

Jamuan makan yang lazat disajikan kepada para tetamu

Setinggi-tinggi penghargaan dan jutaan terima kasih diberikan kepada pihak sekolah SK RTB Bukit Changgang dan PPD Kuala Langat di atas kesudian menerima kunjungan kami…

SELAMAT MAJU JAYA !!!

Share/Save/Bookmark

Tags:
Nov
15

Pentas Prasekolah

Posted by mshalim

Salam untuk semua….

Kali ini merupakan perkongsian idea mengenai satu benda yang telah telah saya hasilkan daripada bahan terbuang di belakang sekolah. Meja murid yang sudah tidak digunakan lagi dan menunggu masa untuk dilupuskan…

Mula-mula sekali potong kaki meja itu mengikut ukuran ketinggian pentas yang dikehendaki dan bersesuaian dengan kanak-kanak prasekolah.

Meja murid yang kelihatan uzur dan kelihatan seperti tidak kukuh.

Bahagian atas atau permukaan meja yang uzur tadi saya tukar dengan permukaan meja yang lebih baik dan beberapa batang kayu saya tambah pada bahagian dalam yang berfungsi untuk mengukuhkan lagi pentas.

Permukaan meja dan batang kayu juga saya ambil dari meja dan kayu terpakai di belakang sekolah.

Inilah hasilnya….Sebuah pentas prasekolah yang dihasilkan daripada meja dan kayu terbuang di belakang sekolah.

Mungkin pentas prasekolah ini tidak seindah mana, tapi sekurang-kurangnya saya kita dapat memanfaatkan meja-meja murid di belakang sekolah daripada terus terbiar dan akan dilupuskan…

Share/Save/Bookmark

Tags:
Jul
05

Projek Rak Suku Kata

Posted by mshalim

Sekali lagi kawasan belakang sekolah menjadi tumpuanku untuk menjejaki bahan-bahan yang terbuang dan tidak digunakan lagi…Hasilnya, inilah dia sesuatu yang telah mencuri tumpuanku….

Sebuah rak lama yang pernah digunakan suatu masa dahulu di pusat sumber sekolah….kini setelah ia tidak digunakan lagi, ia diletakkan di kawasan belakang sekolah. Kesian dia….Sebenarnya rak ini beruntung kerana Cikgu Halim yang jumpa….hahaha…..

Dengan beberapa sentuhan oleh Cikgu Halim, rak ini diperbaharui dan dicat semula menjadi seperti ini…

Karpet berwarna digunakan untuk membalut beberapa bahagian supaya ia kelihatan lebih menarik dan berfungsi dengan baik….Beginilah hasilnya apabila ia telah siap sepenuhnya….

Daripada sebuah rak lama yang tidak digunakan lagi menjadi sebuah rak suku kata yang jauh lebih menarik daripada rupa asal dan dapat dimanfaatkan sepenuhnya oleh murid prasekolah.

Rak suku kata terbahagi kepada lima bahagian. Setiap bahagian dikhaskan untuk satu huruf vokal…..a,e,i,o,u

Selain ia digunakan dengan bimbingan guru, murid prasekolah juga boleh bermain kad suku kata terbuka dengan mencantumkan kad suku kata itu menjadi perkataan. Untuk penambahbaikan di masa akan datang saya akan buatkan gambar-gambar untuk diletakkan sekali pada setiap bahagian rak suku kata ini…

Dengan adanya rak suku kata, diharap murid prasekolah dapat menguasai suku kata terbuka dengan mudah….

Share/Save/Bookmark

Tags:
Jun
28

Projek Kolam Mini

Posted by mshalim

Projek ini adalah untuk merealisasikan impian untuk menjadikan tandas prasekolah tidak seperti tandas-tandas biasa yang lain…ini kerana kolam mini ini ditempatkan di satu sudut di dalam tandas prasekolah.

Masih lagi mengekalkan konsep menggunakan bahan terbuang dan bahan sedia ada di kelas prasekolah dan yang penting sekali ialah menjimatkan kos.

Tembikar perhiasan itu dah agak uzur dan pecah…jadi saya repair sikit-sikit dan cat semula besi pemegang tembikar tu…selain tembikar, saya menggunakan besen berbentuk segi empat sebagai tempat takungan air…tak perlu beli, ambil semula besen yang telah pembantu saya simpan di dalam stor…

Dari satu sudut di kelas prasekolah, saya transfer 2 pokok mini bonzai ke dalam tandas untuk menceriakan suasana…dan untuk lebih ceria lagi saya ambil pokok hidup yang pembantu saya letakkan di sinki tandas… :-)

Rumput palsu, batu-batu putih dan berwarna warni, dan juga pam air adalah dari aquarium lama yang telah bocor di rumah saya…hanya buat sedikit wiring dari soket elektrik di luar tandas…wayar juga saya ambil dari wayar lama yang tidak digunakan lagi tetapi masih lagi dalam berkeadaan baik..

Jumlah kos kesuluruhan menghasilkan mini kolam ini ialah : RM 0.00 .

INILAH HASILNYA !!!

Jadi, manfaatkanlah bahan-bahan di sekeliling anda dan gunakannya semaksima yang mungkin…Siapa sangka, daripada bahan-bahan terbuang, bahan sedia ada, aquarium yang bocor dan barang-barang yang telah bersawang di dalam stor boleh menghasilkan sebuah kolam mini dan ia tidak memerlukan sebarang kos….Anda juga pasti boleh…

SELAMAT MENCUBA !!!

Share/Save/Bookmark

Tags:
Jun
15

Projek Mengecat Mini Drawer

Posted by mshalim

Salam buat semua…setelah agak lama menyepi, baru hari ini saya dapat berkongsi sesuatu di sini…

Dengan iklim di Malaysia, panas dan lembab sepanjang tahun…ia sedikit sebanyak telah melunturkan warna mini drawer dan ia membuatkannya kelihatan tidak menarik…macam ni lah rupanya…

Kesian kan…x sanggup membiarkan ia lapok dek hujan, lekang dek panas…lima warna telah menjadi pilihanku supaya ia kelihatan lebih menarik iaitu merah, kuning, biru, ungu dan hijau.

Ambil waktu senggang seperti waktu rehat dan waktu balik untuk menjalankan projek ini…jadi kanak-kanak prasekolah pun akan memerhati apa yang cikgu dia sedang lakukan.

Beginilah hasilnya…beberapa set mini drawer berjaya di cat semula untuk menyerlahkan lagi kewujudannya…

Siap 6 set semuanya…yg ada dalam gambar cuma tiga…lepas ini bolehla kite labelkan untuk alat-alat tulis dan peralatan lain di kelas prasekolah…. :-)

Share/Save/Bookmark

Tags:

Matlamat

Memberi penghargaan dan pengiktirafan kepada seorang guru yang telah menghasilkan usaha kreatif dan inovatif bagi menjamin keberkesanan pelaksanaan kurikulum dan meningkatkan profesionalisme keguruan.

Objektif

1- Memberi pengiktirafan dan penghargaan kepada seorang guru yang telah melahirkan idea dan usaha yang kreatif dan inovatif dalam pelaksanaan kurikulum.

2- Menyediakan ruang dan peluang bagi seorang guru menampilkan kreativiti dan inovasi dalam pelaksanaan kurikulum.

3- Menggalakkan guru berikhtiar mencari dan mencuba idea-idea baru dalam pelaksanaan kurikulum untuk mencapai kecemerlangan dalam profesion keguruan.

4- Menyebarkan maklumat berkaitan inovasi dan kreativiti guru dalam pelaksanaan kurikulum untuk dimanfaatkan oleh para pendidik yang lain.

Konsep Inovasi

1- Inovasi diertikan sebagai penghasilan produk atau kaedah yang baru ke arah keberkesanan pelaksanaan kurikulum. Konsep inovasi dalam pemberian anugerah ini meliputi aktiviti yang menglibatkan pembaharuan dan perubahan yang positif dalam pelaksanaan kurikulum dan aktiviti kurikulum yang berkaitan dengan kurikulum di peringkat sekolah. Pelaksanaan kurikulum merujuk kepada usaha melaksanakan kurikulum melalui bahan-bahan kurikulum, teknologi pendidikan, kaedah pengajaran dan pembelajaran serta penilaian pembelajaran. Pembaharuan ini terjelma melalui cara, kaedah, teknik atau pendekatan baru yang meningkatkan pembelajaran.

2- Perubahan ini mesti menunjukkan sifat-sifat baru dan asli untuk mencapai keberkesanan dalam pelaksanaan kurikulum di sekolah.

3- Kecekapan dan keberkesanan penggunaan pendekatan yang inovatif perlu mengambil kira kesesuaian kos, masa, tenaga dan penggunaannya.

4- Hasil inovasi guru tersebut telah dilaksanakan dan boleh dipraktikkan di sekolah dan dibuktikan kejayaanya.

Kriteria Pemilihan

Pejabat Pelajaran Daerah mengemukakan satu calon bagi setiap kategori mewakili daerah masing-masing. Kriteria yang akan digunakan dalam penilaian hasil inovasi adalah seperti berikut :

1- Pengenalan idea baru dan asli  30%

2- Bentuk inovasi  15%

3- Peningkatan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran  30%

4- Kesan kos dan operasi  10%

5- Peningkatan tahap kepuasan hati guru dan pelajar  15%

Sumber : Jabatan Pelajaran Negeri Selangor

Alhamdulillah setelah menepati kriteria-kriteria yang telah ditetapkan, ditambah pula dengan usaha, sokongan dan berkat doa semua pihak…akhirnya Anugerah Guru Inovatif Prasekolah Negeri Selangor 2011 telah disandang oleh Guru Prasekolah SK Parit Serong….

SETINGGI-TINGGI PENGHARGAAN KEPADA SEMUA PIHAK YANG TERLIBAT !!!

Share/Save/Bookmark

Tags:
Jan
24

Kempen Sayangi Buku Teks Anda

Posted by mshalim

PENGENALAN

Seperti yang diketahui, Kementerian Pelajaran Malaysia telah membekalkan bantuan buku teks secara percuma kepada semua murid. Ini bertujuan semua murid berpeluang sama rata menggunakan buku teks dalam melancarkan proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah. Jawatankuasa Skim Pinjaman Buku Teks telah melaksanakan kempen penjagaan buku teks di sekolah sebagai salah satu langkah murid-murid mengetahui kepentingan penjagaan buku teks dan menyayanginya supaya ianya dapat digunakan untuk generasi seterusnya.

MATLAMAT

Mendedahkan pelajar tentang kepentingan dan cara-cara penjagaan buku teks dengan baik dan melahirkan insan yang menghargai dan bersyukur dengan nikmat yang diperolehi.

OBJEKTIF

1- Proses pengajaran dan pembelajaran dapat berjalan dengan sempurna

2- Mengetahui kepentingan dan cara-cara penjagaan buku teks yang berkesan.

3- Melahirkan insan yang bersyukur dan menghargai nikmat yang telah diberikan.

SASARAN

Semua murid Sekolah Kebangsaan Parit Serong

AKTIVITI-AKTIVITI YANG AKAN DIJALANKAN

1- Tunjuk cara membalut buku teks dan penjagaannya (Tahap 1).

2- Pertandingan membalut buku teks (Tahap 1).

3- Pertandingan mewarna kulit buku teks (Tahap 1).

4- Pertandingan melukis kulit buku teks (Tahap 2).

5- Pertandingan buku teks tercantik/ kemas (Tahun 1 hingga 6).

6- Pertandingan mengarang ‘Kepentingan Penjagaan Buku Teks’.

# Kempen ini mengambil masa seminggu menggunakan waktu pelajaran Muzik, Pendidikan Seni dan Pendidikan Jasmani dan Kesihatan semasa sesi persekolahan.

# Semua AJK SPBT(Skim Pinjaman Buku Teks), guru-guru yang mengajar mata pelajaran Muzik, Pendidikan Jasmani dan Kesihatan dan Pendidikan Seni terlibat dalam menjayakan kempen ini.

” SAYANGI BUKU TEKS ANDA “

Share/Save/Bookmark

Tags:
May
20

lagu GURU MALAYSIA

Posted by mshalim

Kami guru Malaysia

Berikrar dan berjanji

Mendidik dan memimpin

Putra putri negara kita

Pada Seri Paduka

Kami tumpahkan setia

Rukun Negara kita

Panduan hidup kami semua

c/o  Di bidang Pembangunan

Kami tetap bersama

Membantu membina

Negara yang tercinta

Amanah yang diberi

Kami tak persiakan

Apa yang kami janji

Tunai tetap kami tunaikan

Share/Save/Bookmark

Tags:
May
19

Ikrar Guru

Posted by mshalim

Bahawasanya kami, guru-guru Malaysia dengan ini berikrar ;

Mendukung terus cita-cita kami

Terhadap tugas kami

Dan menyatakan keyakinan kami

Pada cita-cita murni pekerjaan kami

Kami akan berbakti

Kepada msyarakat dan negara kami

Kami sentiasa menjunjung

Perlembagaan Negara

Kami mengamalkan

Prinsip-prinsip Rukunegara

pada setiap masa.

Share/Save/Bookmark

Tags: